Saturday 19 January 2013

MUHASABAH 2: ADAKAH KITA UMAT YANG BENAR-BENAR BERIMAN?


Kita semua tentera-tentera Arab telah bertemu musuh kita (Israel) dalam keadaan kita tidak tetap teguh menghadapinya sebagaimana Allah memerintahkan orang-orang beriman, dan tentera kita tidak mengingati Allah sebanyak-banyaknya, malahan sedikit pun tidak juga, dan kita tidak mentaati Allah dan RasulNya, tetapi kita pergi menghiburkan tentera-tentera itu dengan nyanyian yang menggilakan, serta tarian yang keji, sedang kita tidak berwaspada terhadap larangan Allah dari mencetuskan pertengkaran, lalu kita pun gagal, dan hilang kekuatan kita.
Bagaimana selepas itu kita meletak diri kita di antara orang-orang beriman yang Quran mengambil berat? Bagaimana kita menunggu apa yang Allah janjikan sedang kita tidak memenuhi syarat Allah?
Adalah satu kebiadaban dari kita apabila kita meminta pertolongan Allah sedang kita tidak menolong agama Allah, dan kita meminta dariNya ganjaran orang-orang beriman sedang kita tidak menuntut dari diri kita sifat-sifat orang beriman? Menjadi kewajipan kita mempercayai Allah agar Allah mempercayai kita, yang saya maksudkan ialah hendaklah kita menjadi orang-orang beriman yang sebenar, kita meredhai Allah sahaja sebagai Rab, Islam sebagai manhaj, Rasul sebagai teladan, Quran sebagai imam, dan kita membebaskan diri dari perhambaan kepada tuhan-tuhan selain Allah dalam segala perkara: dalam akidah kita, akhlak serta tingkahlaku kita, dalam perundangan dan sistem hidup kita.
Dengan iman ini sahaja kita dapat mencapai kebahagiaan, kemenangan dan kemuliaan yang telah ditetapkan oleh Allah bagi orang-orang beriman di dunia, lebih-lebih lagi keredhaanNya dan ganjaranNya di akhirat.
Teman: Kamu memang betul, tetapi tidakkah orang-orang yang beriman itu ada?
Saya: Ya, dan umat ini tidak akan bersepakat di atas kesesatan, tetapi mereka adalah sedikit, dan walaupun mereka sedikit, mereka diselerakkan seperti biji-biji benih yang berselerak yang tidak diatur oleh satu ikatan, dan ramai dari mereka ditimpa kekecewaan dari usaha membaiki, lalu dia meletak senjata, dan membiarkan medan tersebut kepada serangan pemikiran orang kafir penjahat yang licik, dan sesetengah mereka berpada dengan raungan dan keluhan, menangis berpanjangan, dan tenggelam di dalam usaha mendapatkan semula, tanpa menyumbangkan sesuatu yang bermakna atau usaha yang positif, dan sesetengah mereka tidak bermaya disebabkan apa yang menimpa mereka di jalan Allah, lalu menjadi lemah serta beku, dan pelbagai masalah lagi.




Teman: Jika begitu apakah penyelesaiannya?
Saya: Penyelesaiannya terletak di tangan orang-orang beriman yang soleh itu.
Penyelesaiannya ialah mereka saling mengajak antara satu sama lain agar kembali kepada Islam sahih, sebagai akidah, Syariah, serta akhlak, dan mereka mengingatkan umat mereka, dengan membawa berita gembira serta amaran, kerana dengan Islam sahaja mereka akan menang dan memimpin dunia, dengan Islam dapat menyatukan kekuatan mereka, dan di dalam Islam sahaja – bukan ideologi-ideologi lain – ada kemuliaan dunia serta kebahagiaan akhirat... Mereka hendaklah menyatukan perjuangan mereka membebaskan umat dari kejumudan lama, kerosakan baru, dan kekufuran yang menjalar di atas mereka, yang kadang-kadang jelas, dan kadang-kadang memujuk... Hendaklah mereka yang ghairah ini mengenali masa mereka, tuntutan zaman mereka, keadaan masyarakat mereka, aliran-aliran yang saling menariknya, dan masalah-masalah yang mengelilinginya, lalu mereka menghadapinya dengan logik para ulama yang mengkaji serta profesional, bukan dengan pemikiran para pak turut atau para pelawak... Hendaklah mereka mempersenjatai diri dengan kesabaran dan keyakinan untuk melawan gelombang kebendaan pelampau yang telah memusnahkan negeri-negeri umat Islam, dan menyerang akal serta hati mereka dalam bentuk yang mengerikan, sehingga ia dinamakan oleh pendakwah Islam Sayyid Abu Hassan Ali an-Nadwi sebagai (Kemurtadan dan tiada Abu Bakar bagi menghadapinya).
Apabila mereka bersabar di atas kehangatan pertempuran di antara mereka dan kebatilan, meyakini dengan benar ayat-ayat Allah yang bersama-sama mereka, dan lebih mengutamakan Allah serta RasulNya dan jihad di jalan Allah di atas segala yang manusia sangat menginginkannya iaitu keluarga, harta dan tanah air, maka mereka telah layak dijadikan oleh Allah sebagai para pemimpin dunia, dan menjadikan mereka para pewaris, dan meneguhkan kedudukan mereka di muka bumi, sebagaimana firman Allah:
Dan Kami jadikan dari kalangan mereka beberapa pemimpin, yang membimbing kaum masing-masing kepada hukum agama Kami, selama mereka bersikap sabar (dalam menjalankan tugas itu) serta mereka tetap yakin akan ayat-ayat keterangan Kami.
(as-Sajdah:24)




Teman: Jika orang-orang beriman yang soleh ini meninggalkan kewajipan tersebut, apakah yang akan berlaku?
Saya: Ia adalah satu tempat pengakhiran yang menakutkan lagi menggerunkan, yang telah ditetapkan tanda-tandanya oleh satu ayat Quran dan ditinggalkan oleh ayat lain dalam keadaan tidak diketahui lagi mengerikan, untuk jiwa pergi dalam gambaran masing-masing. Ayat pertama berbunyi:
Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela agamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(at-Taubah:39)
Manakala ayat kedua berbunyi:
Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka).
(at-Taubah:24)

No comments: