Monday 25 February 2013

Analisa untuk PAS: Perjuangkan Islam Dalam Demokrasi, Selesa atau Terpaksa?




Rata-rata para pejuang Islam dalam PAS mengakui selesa dan berbangga berjuang dalam demokrasi. Namun, tidak dinafikan masih ramai yang merasa terpaksa berjuang dalam ‘sangkar emas’ demokrasi dengan niat kerana Allah. Persoalannya, adakah niat semata-mata diterima di sisi Allah sedangkan jalan yang haram diambil? Tahukah mereka bahawa sebelum beramal perlu diselidiki terlebih dahulu sesuatu perbuatan itu sesuai dengan syarak atau sebaliknya? Pastinya kejahilan tentang hukum Allah menyebabkan pejuang-pejuang Islam dalam PAS berbeza perasaannya berada di dalam sangkar emas democrazy ini. Ada yang selesa dan merasa tidak bersalah tetapi ada pula yang gelisah penuh resah kerana berjuang dalam keterpaksaan. Mari kita teliti bersama kupasan berikut, agar hidup kita dalam keredhaanNya:
Hukum memperjuangkan demokrasi adalah haram. Ini jelas berdasarkan kalimah tauhid “ashhaduanlailahaillallah” iaitu “Tidak ada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah”.



Makna “لا اله الا الله“ ialah menolak segala bentuk penyerahan serta penyembahan kepada setiap kuasa selain dari kekuasaan ALLAH, setiap hukum selain hukum ALLAH, setiap perintah selain perintah ALLAH. Kalimah ini juga bermakna tidak memberikan kesetiaan kecuali kepada ALLAH dan tidak mencurahkan kecintaan kecuali kepada ALLAH dan pada jalanNya sahaja.( Rujuk kitab Al-Qaradhawi : Jarimaturriddah wa uqubatul murtad).
Keharaman menyertai, mengambil bahagian, menyokong dan membenarkan demokrasi adalah jelas berkait dengan aqidah. Ini dapat dilihat dengan jelas apabila semua anggota parlimen yang mengangkat sumpah adalah terlibat dalam penggubalan undang-undang berdasarkan pembahagian kuasa di parlimen iaitu kuasa eksekutif (pentadbiran), kuasa legislatif (penggubalan undang-undang), dan kuasa judikatif (kehakiman). (Rujuk Perlembagaan Persekutuan).



Oleh yang demikian, adalah satu keharaman di sisi Islam apabila manusia mengambil hak Allah sebagai satu-satunya musyarri’ (pembuat hukum). Para anggota parlimen tidak dapat lari dari menjalankan tugas ini iaitu mengusulkan, membincangkan, mempersetujui atau tidak mempersetujui hukum-hukum atau undang-undang yang akan diterapkan dan diamalkan oleh manusia di Malaysia. Ini jelas haram berdasarkan firman Allah dalam Surah Al-Ahzab ayat 36.
UNSUR KETIGA TAUHID: .( Rujuk kitab Al-Qaradhawi : Jarimaturriddah wa uqubatul murtad).

Tidak Mencari Hukum Selain Hukum ALLAH

Makna bahagian ketiga “Tidak mencari hukum selain hukum ALLAH” iaitu: Tidak tunduk kepada segala bentuk hukum-hukum selain dari hukum ALLAH, dan segala perintah selain dari perintah ALLAH, dan semua bentuk sistem hidup selain dari sistem hidup yang ditetapkan oleh ALLAH, dan semua perundangan selain dari Syariat ALLAH, dan semua bentuk undang-undang ciptaan manusia atau tradisi atau ikutan atau manhaj (kaedah atau pendekatan) atau fikrah (pemikiran) atau nilai yang tidak dibenarkan oleh ALLAH. Sesiapa yang menerimapakai mana-mana bahagian yang disebut di atas samada ketika dia menjadi pemerintah (atau penggubal undang-undang) atau pun semasa dia menjadi rakyat, tanpa kebenaran daripada ALLAH, maka dia telah membatalkan bahagian yang paling asas daripada unsur-unsur Tauhid, kerana dia mencari hukum selain dari hukum ALLAH, sedangkan Hak Menetapkan Undang-undang serta Syariat Yang Tertinggi merupakan hak mutlak ALLAH semata-mata. Firman ALLAH:

{Hukum itu tidak lain hanya, bagi ALLAH. Dia menyuruh supaya kamu jangan menyembah, melainkan kepadaNya. Demikianlah agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui}
(Yusuf 12:40).

Bahagian ini sebenarnya merupakan tuntutan mengEsakan ALLAH dari aspek rububiyah dan ilahiyyah. Sesungguhnya sesiapa yang menjadikan seseorang dari hamba-hamba ALLAH (manusia) sebagai penggubal syariat dan perundangan, yang berkuasa memberikan arahan serta larangan, menghalalkan dan mengharamkan mengikut apa yang individu tersebut inginkan, dan dia berikan hak ketaatan kepada individu tersebut, sekalipun individu tersebut menghalalkan perkara-perkara haram, seperti perbuatan berzina, riba’, arak, perjudian, mengharamkan perkara-perkara halal, seperti talak (cerai nikah) dan poligami, menggugurkan kewajipan seperti Khilafah, Jihad, Zakat, amar makruf nahi munkar serta pelaksanaan hukum-hukum ALLAH, sesiapa yang menjadikan individu atau golongan yang mempunyai ciri-ciri yang disebut di atas sebagai pemerintah serta penggubal undang-undang, maka hakikatnya dia telah menjadikan individu atau golongan tersebut tuhan yang dipatuhi setiap perintahnya, serta diikuti setiap peraturannya. Ini disebut dalam Quran dan dijelaskan pula oleh sunnah. Surah At-Taubah menyebut berkaitan dengan Ahli Kitab :


{Mereka (orang-orang Yahudi dan Nasrani) menjadikan ahli-ahli agama dan pendita-pendita mereka sebagai tuhan-tuhan selain ALLAH, dan Al-Masih putera Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa, tidak ada Tuhan selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan}
(At-Taubah 9:31).

Kenapa mereka (orang-orang Yahudi dan Nasrani) dikatakan menjadikan pendita-pendita mereka sebagai tuhan-tuhan padahal mereka tidak sujud dan beribadat kepada pendita-pendita itu sama seperti menyembah berhala-berhala?

Persoalan ini dijawab sendiri oleh Rasulullah salalahu alaihi wa sallam dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Tirmizi, dan Ibnu Jarir iaitu kisah masuk Islam Aadi Ibnu Hatim At-Thoiie, yang telah menganut agama Nasrani pada zaman jahiliyyah. Beliau datang ke kota Madinah, dan orang ramai heboh memperkatakan mengenai kedatangannya. Dia masuk untuk bertemu dengan Rasulullah s.a.w. dalam keadaan di lehernya tergantung sebuah kayu salib yang diperbuat daripada perak. Ketika itu Baginda sedang membaca ayat ini:

{Mereka menjadikan ahli-ahli agama dan pendita-pendita mereka sebagai tuhan-tuhan selain ALLAH…}. Maka berkata Aadi: Kami tidak sekali-kali menyembah mereka (pendita-pendita itu)! Nabi s.a.w pun membalas: “Memang kamu menyembah mereka, kerana mereka telah mengharamkan yang halal serta menghalalkan yang haram, kemudian arahan mereka ini dipatuhi. Itulah satu bentuk ibadat kepada mereka”.
(Diriwayat oleh Tirmizi dan Ibnu Jarir dari jalur Ghatif ibn A’yun, tidak ada dalamnya yang thiqah kecuali Ibnu Hibban, kerana itu Tirmizi menyebutnya: hadis gharib. Tetapi hadis ini sahih, mauquf di sisi Huzaifah dan yang lain.)

Ibnu Kathir menyebut: beginilah kata Huzaifah bin Al-Yaman, dan Ibnu Abbas dalam menafsirkan ayat:
Bahawa ahli-ahli kitab itu mengikuti pendita mereka dalam perkara-perkara yang mereka halalkan dan haramkan. As-Suddiy pula menyebut: orang ramai meminta nasihat padahal pendita-pendita itu tidak mengendahkan kitab ALLAH yang mereka sembunyikan di belakang mereka. Berkenaan perbuatan mereka ini ALLAH berfirman: {Padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa} iaitulah Tuhan yang jika Dia menghalalkan sesuatu maka perkara itu menjadi Halal, dan apa-apa yang Dia haramkan maka perkara itu Haram, dan apa-apa bentuk peraturan yang diletakkanNya wajib diikuti, dan hukum-hakamNya wajib dilaksanakan, Tiada Tuhan selainNya, Maha Suci ALLAH dari apa yang mereka persekutukan.
Inilah secara keseluruhannya makna kalimah yang pertama daripada dua kalimah Syahadah iaitu “لا اله الا الله”. Tuntutan kalimah tersebut adalah:
-Tidak menjadikan yang lain dari ALLAH sebagai tuhan
-Tidak mengambil selain ALLAH sebagai pelindung atau penolong
-Tidak mencari hukum selain dari Hukum ALLAH
Ini sebagaimana yang disebut dalam Quran secara jelas dalam ayat-ayat yang bersifat muhkamat.
Untuk penjelasan lanjut tentang keharaman demokrasi dapat digariskan seperti berikut:
1. Penelitian terhadap nas-nas syarak memastikan bahawa hukum itu wajib datang dari syarak semata. Ertinya, ada dalil-dalil qath’ie yang mewajibkan umat islam untuk hanya bertahkim(berhukum) kepada Allah atau mengambil hukum daripada Allah. Oleh itu, tidak ada tempat untuk berijtihad di dalam masalah menyerahkan urusan hukum kepada selain Allah kerana hal itu telah diharam secara qath’ie. Kesahihan dan penunjukkan nas-nas yang mengarah kepada keharaman tersebut telah disepakati oleh umat islam, dan siapa saja yang mengingkari apa yang ditunjuk oleh nas-nas tersebut maka dia kafir. Ertinya, siapa sahaja yang tidak mahu berhukum kepada hukum Allah dengan alasan bahawa hukum Allah itu tidak layak bagi manusia, dan ada sumber hukum lain yang lebih baik dari hukum Allah, maka dia kafir. Masalah ini sangat dikenal (ma’lumun min ad diin bidhdhorurah), sehingga tidak perlu lagi dikemukakan dalil-dalilnya.
2. Kewajipan tunduk kepada hukum syarak ini tidak hanya terbeban kepada individu, tetapi juga kepada institusi negara. Negara dalam islam juga berkewajipan untuk terikat kepada hukum Allah. Negara tidak dibenarkan melepaskan diri dari hukum Allah, apa pun alasannya. Maka dari itu umat islam tidak hanya wajib menanamkan aqidah islam dalam dirinya, tapi mereka juga wajib menjadikan islam sebagai aqidah bagi negaranya. Mereka tidak hanya dituntut untuk menegakkan kedaulatan syarak di dalam dadanya masing-masing, tapi mereka juga wajib menegakkan kedaulatan syarak di dalam negara yang meraka diami. Dengan demikian, negara akan berfungsi sebagai penegak syariat. Hal-hal yang sepadu di dalam islam akan diperlakukan sebagai hukum yang pasti, tidak boleh diganggu gugat. Maka penzina wajib disebat, pencuri wajib dipotong tangannya, orang murtad wajib dibunuh, zakat wajib dipungut dari warga yang muslim, jizyah wajib diambil dari warga yang kafir yang mampu(zimmi), jihad futuhat (pembukaan) wajib dipikul, dan lain-lain. Hukum-hukum itu automatik dilaksanakan tanpa perlu meminta persetujuan rakyat, sebab negara dan rakyat sama-sama wajib tunduk kepada hukum islam. Inilah yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW dalam menjalankan Negara Islam yang pertama. Adapun dalam hal-hal zanni, maka keputusannya didasarkan pada ijtihad, bukan suara majoriti. Negara wajib mengambil satu ijtihad yang menurutnya memiliki dalil yang paling kuat, sebab, hukum syarak yang zanni itu memang muncul dari ijtihad, bukan kehendak ramai orang berdasarkan undian. Adapun masalah di luar penentuan hukum, maka boleh diputuskan dengan suara terbanyak (seperti pemilihan ketua negara), kecuali berkaitan perbincangan bidang kepakaran tertentu.
3. Demokrasi pada hakikatnya tidak sesuai dengan dua perkara di atas. Secara formal, negara demokrasi tidak tunduk kepada hukum Allah, tapi dia tunduk kepada kehendak rakyatnya. Negara demokrasi menghambakan diri kepada rakyatnya, bukan menghambakan diri kepada Allah. Ini adalah fakta tentang demokrasi yang tidak boleh dinafikan oleh manusia mana pun. Secara teori, negara demokrasi harus meluluskan kehendak rakyatnya tanpa memandang masalah lain (seperti apakah kehendak itu selari dengan hukum Allah atau tidak). Maka dari itu, demokrasi tidak peduli dengan masalah kewajipan untuk tunduk kepada hukum Allah. Ini tentu saja bertentangan dengan konsep negara dalam islam, di mana dalam islam, negara itu wajib untuk menegakkan hukum syarak dan menyebarluaskan dakwah.
Atas dasar itu, tanpa harus memiliki kemampuan untuk berijtihad, siapa sahaja boleh melihat bahawa sistem demokrasi itu memang tidak menjadikan syarak sebagai ukuran dalam menetapkan hukum, aturan, dan dasar yang dilaksanakan oleh negara. Yang diperlukan di sini hanyalah proses penelitian terhadap fakta demokrasi (tahqiqul manath), yang mana, fakta itu telah mendapat tanggapan qath’ie dari syarak sejak dulu. Faktanya adalah bahawa negara demokrasi itu merupakan institusi yang berhukum kepada rakyatnya, bukan kepada Allah. Allah tidak “diberi” kedudukan formal apa pun dalam sistem demokrasi, justeru rakyatlah yang memiliki kedudukan tertinggi. Fakta ini telah ditolak secara pasti (qath’ie) oleh nas-nas islam. Maka tidak dibenarkan adanya ijtihad dalam menentukan sikap terhadap demokrasi.
Demokrasi bukan sahaja tiada kaitan dengan Islam malah bertentangan dengan Islam. Antara ulama yang mengkritik dan memberi pandangan negatif terhadap demokrasi adalah seperti berikut :



1) Adnan ali Ridha an-Nahwi dalam kitabnya Syura La ad-Dimuqrathiyah halaman 103. Ia menyatakan "Dalam kehidupan dunia kebenaran pendapat tidaklah diukur dan ditetapkan oleh sedikit atau banyaknya jumlah orang yang melakukanya. Kebenaran itu wajib di ukur dan ditetapkan oleh kaedah-kaedah atau prinsip-prinsip dan minhaj rabbani yang diturunkan dari langit".

2) Sheikh Abul A'la al-Maududi (Pengasas Jamaati Islami) dalam kitabnya Al-Islam wa al-Madaniyah al-Haditsah halaman 36. Beliau mengatakan "Telah saya katakan sebelumnya bahawa pengertian demokrasi dalam peradaban moden adalah memberi kekuasaan membuat hukum kepada majoriti rakyat. Maka dari itu kita menentang sistem sekular yang nasionalis-demokrasi baik yang di tegakkan oleh orang barat atau pun timur, Muslim atau non Muslim".


3) Muhammad Yusuf Musa dalam kitabnya Nizham al-Hukm fi al-Islam halaman 245, dia berkata "Sesungguhnya sistem pemerintahan Islam bukanlah sistem demokrasi baik dalam pengertiannya menurut kaum yunani kuno mahupun dalam pengertian yang moden".


4) Anwar al-Jundi dalam kitabnya Sumum al-Istisyraq wa al-Mustasyriqun fi al-Ulum al-Islamiyah halaman 96. Ia mengatakan "Pemikiran politik Islam berbeza dengan pemikiran demokrasi barat, di antaranya kerana kedaulatan dalam sistem politik Islam bukanlah di tangan umat seperti sistem demokrasi juga bukan di tangan para pemimpin seperti dalam sistem diktaktor, melainkan ada dalam penerapan syariah Islam, dengan demikian sistem politik Islam sangat jauh berbeza dengan sistem apa pun yang menyimpang itu ".


6) Sheikh Abdul Qadim Zallum dalam kitabnya Ad-Dimuqrathiyah Nizham Kufr : Yahrumu Akhdzuha aw Tathbiquha aw ad- Da'wata ilayha, Beliau menyatakan "Demokrasi yang dijaja oleh barat yang kafir ke negeri-negeri muslimin sesungguhnya merupakan sistem kufur ,tidak ada hubunganya dengan Islam sama sekali ,baik secara langsung mahu pun tidak langsung. Demokrasi sangat bertentangan dengan hukum-hukum Islam baik secara global atau pun secara sebahagian. Oleh kerana itu kaum Muslimin di haramkan secara mutlak untuk mengambilnya,menerapkanya atau menyebarluaskanya".

7) Dr. Fathi Ad Darini, salah seorang ulama besar dalam fiqih siyasah. Dalam kitabnya Khasha`ish At Tasyri’ Al Islami fi As Siyasah wa Al Hukm halaman 370 Dr. Fathi Ad Darini berkata : ”Sesungguhnya sistem-sistem demokrasi Barat, dalam kandungannya hanyalah merupakan ungkapan dari politik tersebut (sekularisme) dan sudah diketahui bahawa demokrasi –pada asalnya— bersifat individualistis dan etnosentris".

8) Muhammad Asad dalam kitabnya Minhaj Al Islam fi Al Hukm halaman 52 mengatakan :
“Adalah merupakan penyesatan yang sangat luar biasa, jika ada orang yang mencuba menerapkan istilah-istilah yang tidak ada hubungannya dengan Islam pada pemikiran dan peraturan/sistem Islam.”

9)Antaranya, Syeikh Khalid Ali al-Anbariy dalam kitab Fiqh Siyasah Syar'iyyah (Halaman:6): " Kita ingin tegaskan bahawa tiada hubungan atau kaitan langsung antara ISLAM dan DEMOKRASI. Tidak ada demo...krasi dalam Islam. Bagaimana mungkin berlakunya keadaan ini, sedangkan demokrasi itu menjauhkan Allah SWT daripada hak menghukum atau memerintah manusia, dan dalam masa yang sama ia dicipta atas dasar bahawa rakyat adalah sumber semua kekuasaan, terutamanya kuasa legislatif. Hak membuat hukum dan undang-undang merupakan hak rakyat sepenuhnya. Mereka memiliki kekuasaan yang paling tinggi, memerintah, melarang, menghalal dan mengharamkan sesuatu. Melalui suara majoriti dalam masyarakat Barat umpamanya, diharuskan seks luar tabi'ie, melakukan zina dan menjual arak"

10)Syaikh Abu Muhammad al-Maqdisi dalam kitab ad-Dimuqratiyyah Dinun berkata: " Nama buruk ini (DEMOKRASI) berasal daripada bahasa Yunani. Ia adalah singkatan daripada dua perkataan 'demos' dan 'kratos' yang bererti hukum, kekuasaan, hak membuat undang-undang. Ini bermakna demokrasi secara istilah bermaksud kekuasaan rakyat, kepimpinan rakyat, atau hak membuat undang-undang oleh rakyat. Oleh itu, demokrasi adalah satu bentuk kekufuran kepada Allah yang Maha Agung, kesyirikan terhadap Rabb langit dan bumi, serta bertentangan dengan ajaran tauhid dan agama para Rasul. Sebab kekufurannya sangatlah banyak di antaranya: Demokrasi ialah penggubalan undang-undang berdasarkan suara majoriti, berhukum kepada thaghut dan bukan kepada hukum ALLAH SWT. Kedua, demokrasi adalah hukum suara terbanyak atau hukum thaghut berdasarkan undang-undang dasar (perlembagaan), dan bukannya berdasarkan syariat Allah. Ketiga, demokrasi adalah buah hasil sekularisme yang kotor dan bukan dibina di atas landasan syarak"


11)Syaikh Imam Aiman adz-Dzawahiri dalam Kitab Al-Kalimah al-Mamnu'ah " Pertama demokrasi tidak sesuai dengan akidah Tauhid kerana demokrasi mengajak untuk menjadikan suara majoriti sebagai penentu hukum, sedangkan kita sepatutnya mengajak untuk menjalankan syariat atas dasar mengEsakan Allah dalam soal menentukan hukum. Orang Islam yang menggunakan sistem demokrasi, hendaknya ia kembali memperbaharui tauhidnya dan hendaknya berlepas diri daripada dosa yang selama ini ia lakukan. Tidak ada dalam ajaran demokrasi yang mirip dengan syura. Syura adalah sistem Islam yang dijalankan oleh sebuah jemaah Muslim yang dipilih imamnya. Jemaah ini mengawasi perjalanan para pemimpin dengan membiasakan amar makruf nahi mungkar. Dan dengan ciri ini syura adalah bahagian paling penting dalam sistem Islam. Oleh itu ia tidak mungkin dipisahkan daripada Islam, dan tidak mungkin digunakan pada sistem yang selain sistem Islam. Syura sendiri memiliki hukum-hukum terperinci. Yang jelas prinsip tersebut bertentangan dengan mana-mana sistem pun selain Islam. Sebagai contoh, bagaimana kita hendak menerapkan prinsip (Tidak ada ijtihad ketika ada nas) dalam sistem selain daripada Islam?".



Oleh yang demikian para pejuang Islam dalam PAS perlulah jelas tentang kedudukan mereka dalam sangkar emas demokrasi ini adalah ibarat berada dalam kawasan larangan Allah. Mereka yang mengatakan bahawa terpaksa mengambil jalan demokrasi kerana darurat adalah tidak benar. Ini adalah kerana walau bagaimanapun keadaannya, memilih jalan demokrasi itu bukan satu-satunya pilihan sebab darurat secara syarak adalah sesuatu yang memberikan desakan yang bersifat mematikan sehingga mahu atau tidak mahu desakan itu harus dihindari. Misalnya, seseorang yang dipaksa menjalankan demokrasi kerana adanya ancaman pembunuhan keluarga, maka langkah darurat diambil sepanjang ancaman itu masih wujud. Jika ancamannya hilang, maka kembali kepada keadaan yang asal iaitu haram menjalankan demokrasi. Namun patut dicatat bahawa desakan seperti itu hanya dialami oleh individu tertentu, dan tidak dialami oleh semua orang, sehingga hukum darurat tidak boleh digunapakai oleh seluruh umat islam -hanya kerana desakan mematikan yang menimpa segelintir orang. Maka dari itu, langkah darurat untuk mengakui demokrasi tidak boleh diambil oleh sebuah parti atau jemaah islam hanya kerana serangan mematikan yang dialami oleh anggota-anggotanya. Namun demikian, anggotanya secara individu boleh mengambil langkah darurat, meski pun dalam hal yang mengancam keselamatan diri, mengambil langkah sabar lebih utama. Oleh yang demikian, haram merasa selesa menjalankan atau duduk dalam sistem demokrasi apatah lagi memperjuangkannya. Bahkan merasa terpaksa atau berada dalam keterpaksaan pun jauh sekali untuk keadaan kita di Malaysia ini kerana tidak adanya ancaman mematikan bagi mereka yang tidak mengundi, menjadi calon, atau bertanding dan semua perbuatan yang menjurus kepada demokrasi. Sekiranya ada sekalipun, ia ibarat memakan daging babi dalam keadaan darurat iaitu tidak boleh sehingga merasa kenyang, cukup sekadar agar tidak mati sahaja kemudian ia kembali menjadi haram.
Dari sisi lain pula, bagaimana pun keadaannya, kita tetap tidak boleh mengeluarkan seruan umum kepada umat bahawa demokrasi itu benar. Sebab, para ulama tidak pernah menghalalkan yang haram dalam keadaan darurat, namun mereka selalu menjelaskan bahawa kebolehan mengambil sesuatu yang haram dalam keadaan darurat itu hanyalah rukhsah. Penjelasan itu dilakukan dengan tidak menyembunyikan hukum azimah-nya (asalnya) yang haram. Di saat makan babi dibolehkan kerana tidak ada pilihan lain, maka para ulama tidak menipu umat dengan mengatakan bahawa babi itu halal. Mereka tetap menjelaskan hukum azimahnya bahwa babi itu haram. Atas dasar itu, jika pejuang Islam dalam PAS yang mengambil demokrasi itu memang menganggap bahawa ikut menjalankan sistem demokrasi adalah langkah darurat, maka mereka tetap wajib menjelaskan kepada umat bahwa azimahnya adalah haram, tidak boleh taqiyah, tidak menipu umat, dan tidak boleh menyembunyikan kebatilan demokrasi dari mata umat.

No comments: