Tuesday 18 September 2012

PERISTIWA BERSEJARAH DALAM BULAN ZULKAEDAH




Ibnu Khuzaimah Wafat
Pada 2 Zulkaedah 311 Hijriah, Ibnu Khuzaimah, seorang ahli hadis dan fakih termasyhur abad ke-4 Hijriah meninggal dunia. Dia lahir ke dunia pada tahun 223 Hijriah, dan mula menimba pelbagai disiplin ilmu agama sejak masa mudanya dengan berkelana dari satu negeri ke negeri lain. Jerih payah dan kehebatannya kemudian terabadikan dalam karya-karya tulisnya dalam jumlah besar, satu di antaranya buku Attauhid wa Itsbat as-Sifaat ar-Rab.
Sebuah buku yang mengupas akidah Islam. Dalam kitab ini pula, Ibnu Khuzaimah memberikan penjelasan secara rinci keyakinan-keyakinannya tentang keesaan dan sifat-sifat Tuhan berdasarkan ayat-ayat Al-Quran serta hadis.

Ibnu Hisham Meninggal

5 Dzulqa’dah 761 Hijriah, Ibnu Hisham, seorang ilmuwan besar Mesir, meninggal dunia pada usia 53 tahun. Selain menguasai bidang nahu dan hadis, Ibnu Hisham juga dikenali sebagai ilmuwan di bidang sastera dan bahkan mampu menyusun syair. Kemasyhuran Ibnu Hisham terutama kerana bukunya yang berjudul “Mughni.” Buku ini amat dipuji oleh kalangan ilmuwan dan menunjukkan ketinggian ilmu Ibnu Hisham. Ibnu Khaldun, seorang sejarawan muslim terkemuka, juga menyebut-nyebut buku ini dan menyatakan bahawa buku ini memiliki nilai yang sangat tinggi. Selama berabad-abad, kitab “Mughni” dijadikan sebagai salah satu buku yang diajarkan di sekolah-sekolah.



Darul Quthni Meninggal Dunia

8 Dzulqa’dah 385 Hijriah, Ali bin Umar Darul Quthni, seorang penulis yang ahli hadis dan fiqih muslim, meninggal dunia di kota Baghdad. Setelah menempuh pendidikan dasarnya, Darul Quthni memulakan perjalanan ke Mesir dan Suriah untuk mencari ilmu.
Selain menguasai hadis dan fiqih, Darul Quthni juga mahir di bidang sastera dan syair. Di antara karya-karya yang ditinggalkan Darul Quthni adalah kitab kumpulan hadis Rasulullah, berjudul “Sunan Darul Quthni.” Karyanya yang lain berjudul “Al-Mukhtalif wal Mu’talaf”.


Ibnu Jauzi Lahir

13 Dzulqa’dah tahun 508 Hijriah, Ibnu Jauzi, seorang ahli fiqih dan Al-Quran abad ke-6 Hijriah, lahir ke dunia di kota Baghdad. Ibnu Jauzi banyak melakukan perjalanan ke pelbagai kota untuk menuntut ilmu, sampai akhirnya dia dikenal sebagai ilmuwan besar pada zamannya. Ibnu Jauzi banyak menulis buku di bidang agama, di antaranya berjudul “Al-Muntazham” dan “Mawaidzul Muluk”. Dia meninggal tahun 597 Hijriah.



Umar Khayam Naishaburi Lahir
18 Dzulqa’dah 439 Hijriah, Umar Khayam Naishaburi, seorang ahli matematik, astronomi, ahli falsafah, dan penyair besar Iran, lahir ke dunia di kota Naishabur, timur laut Iran. Meskipun ketinggian ilmu Khayam jauh melebihi kemampuannya di bidang sastera, namun Umar Khayam lebih terkenal di dunia sebagai seorang penyair. Syair-syairnya yang berstruktur rubaiyyat dan mengandung keindahan serta makna yang dalam telah diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa dunia.
Selain menghasilkan karya syair, Umar Khayam juga melakukan perubahan terhadap kalender Parsi. Kalender hasil susunan Umar Khayam dikenal dengan nama “Taqwim-e Jalali”. Karya Umar Khayam yang lain adalah buku “Nuruz-nameh” dan “Tarikh-e Adab-e Jasn-e Nuruz”, dan “Jabar wa Muqabalah” yang diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis pada tahun 1851.

Ibnu Sina lahir
20 Dzulqa’dah tahun 370 Hijriah, seorang ilmuwan bijaksana dunia Islam bernama Ibnu Sina atau yang dikenali juga dengan nama Syaikh Ar-Rais lahir ke dunia. Ilmuwan berdarah Parsi ini sejak kecil sudah menunjukkan bakatnya yang luar biasa di bidang keilmuan. Sejak usia kanak-kanak dia sudah menguasai ilmu-ilmu dasar. Pada usia 10 tahun, dia sudah mampu menghafal Al-Quran. Seluruh bidang ilmu boleh dikatakan dia pelajari secara sempurna. Ia belajar logika, matematik, perubatan, dan filsafat.


Setelah berjaya menyembuhkan penyakit yang tajam yang dideritai oleh Nuh bin Mansur, Raja Kekaisaran Samani ketika itu, Ibnu Sina diperkenankan untuk memperolehi kebenaran membaca buku-buku berharga yang ada pada perpustakaan negara. Setelah itu, dia mula menulis sejumlah buku berharga yang memberikan sumbangsih tiada tandingannya bagi dunia ilmu pengetahuan. Ibnu Sina yang mula menulis pada usia 21 tahun, sampai akhir hayatnya berjaya menulis buku-buku yang masih digunakan sebagai rujukan oleh ilmuwan masa kini walaupun karya-karyanya itu telah berusia lebih dari satu millenium. Di antara karya-karyanya yang terkenal adalah buku berjudul, Syifa, Isyarat, dan Qanun fi Tibb.


Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah Meninggal Dunia
20 Zulkaedah 728 Hijriah,Nama lengkap Ibnu Taimiyah ialah Taqiyuddin Abdul Abbas Ahmad bin Abdul Salam bin Abdullah bin Muhammad bin Taimiyah Al-Harrani Al-Hambali. Beliau dilahirkan pada hari Isnin, 10 Rabiulawal 66l Hijriah bersamaan 22 Januari 1263 Masihi di Harran. Beliau adalah seorang yang amat berjasa dalam melaksanakan dasar "pembersihan" dalam Islam.

Apabila umat Islam sudah mula menyimpang dan mencampur adukkan unsur-unsur bid'ah dan khurafat dalam ajaran Islam pada zamannya maka beliau tampil berusaha mengembalikan mereka ke landasan Islam yang sebenarnya. Beliau juga meninggalkan ratusan buah kitab karangannya yang menjadi rujukan sehingga sekarang. Karangan terbesarnya ialah Fatawa Ibnu Taimiyyah yang menjadi rujukan ahli fiqh dan hukum sehingga ke hari ini. Beliau meninggal dunia hari Isnin, 20 Zulkaedah 728 Hijriah. (28 September 1328 Masihi), dalam usia 67 tahun, setelah sakit dalam penjara lebih dari 20 hari.

Beliau menghembuskan nafas yang terakhir di atas tikar solatnya, sedang dalam keadaan membaca Al-Quran. Walaupun beliau juga seorang yang banyak dibenci orang kerana pendirian tegasnya, tetapi jenazah beliau diiringkan ke pusara oleh 200,000 orang lelaki dan 15,000 orang wanita.


Ibnu Nafis Meninggal
21 Dzulqa’dah 687 Hijriah, Ibnu Nafis, seorang cendikiawan dan tabib muslim, serta penemu sistem peredaran darah, meninggal dunia. Dia dilahirkan di Damsyik dan di kota itu pula dia menuntut ilmu di bidang keislaman dan perubatan dari ulama-ulama terkemuka pada saat itu. Salah satu kitab yang paling awal ditulis oleh Ibnu Nafis adalah Penjelasan Terhadap Kitab Al-Qanun yang di sana dia memberikan penjelasan mengenai sistem peredaran darah. Berdasarkan tulisan Ibnu Nafis ini, tiga abad yang lalu seorang ilmuwan Eropah, Miguel Serveto mengeluarkan hasil penyelidikannya mengenai masalah yang sama. Karya lain Ibnu Nafis adalah Ash-Shamil yang berisi tentang teknik operasi.

Nizamul-Mulk Lahir
22 Dzulqa’dah 408 Hijriah, Nizamul-Mulk, seorang cendikiawan dan politikus Iran terkemuka abad ke-5 Hijriah, lahir ke dunia di kota Thus, timur laut Iran. Nizamul-Mulk pada masa pemerintahan Dinasti Saljuk dilantik sebagai menteri dan ia memegang jawatan itu selama tiga puluh tahun. Selama masa memegang jawatannya tersebut, Nizamul Mulk banyak membuat dasar yang berpengaruh besar bagi kemajuan Iran, di antaranya membina pelbagai sekolah yang dikenal dengan nama “Nizamiyah”.
Nizamul Mulk juga merupakan seorang penulis. Salah satu karyanya berjudul “Siyasat-Nameh” yang merupakan rakaman pengalamannya selama menjadi menteri dan pandangannya mengenai metode-metode pemerintahan yang baik. Hingga saat ini, buku ini dianggap sebagai salah satu buku sastera Iran yang terpenting.


Madrasah Nizamiyah









Perjanjian Hudaibyah Ditandatangani
24 Dzulqa’dah tahun keenam Hijriah, Rasulullah bersama sekitar 1400 kaum muslimin, tanpa membawa kelengkapan perang, berangkat dari Madinah ke Mekah dengan niat untuk menunaikan ibadah haji. Namun di tengah perjalanan, di sebuah kawasan bernama Hudaibiyah, rombongan Rasulullah dihalang oleh kaum musyrikin.
Setelah melalui perundingan panjang antara kedua pihak, akhirnya disepakati untuk ditandatangani perjanjian Hudaibiyah, yang di antaranya berisi ketetapan bahawa tahun itu, kaum muslimin tidak boleh memasuki Mekah untuk menunaikan ibadah haji, namun tahun depan larangan tersebut akan dicabut. Perjanjian Hudaibiyah merupakan kejayaan diplomatik besar yang dicapai kaum muslimin. Dua tahun kemudian, iaitu tahun lapan Hijriah, kaum muslimin bahkan berhasil menguasai kota Mekah tanpa terjadi pertumpahan darah.

Rasulullah Berangkat Haji Wada’
25 Dzulqa’dah tahun ke sepuluh Hijriah, Rasulullah bersama lebih dari 100,000 kaum muslimin, keluar dari kota Madinah dengan tujuan untuk menunaikan haji ke kota Mekah. Perjalanan haji Rasulullah bersama kaum muslimin tahun ke-10 Hijriah itu merupakan perjalanan haji terakhir yang beliau lakukan. Oleh itu, ibadah haji yang dilakukan Rasulullah waktu itu dikenali dengan nama Haji Wada’, atau haji perpisahan.

Abul Qasim Thabrani Wafat

28 Dzulqa’dah tahun 360 Hijriah, Abul Qasim Thabrani, seorang ulama terkenal asal Isfahan, Iran, meninggal dunia. Dia adalah ilmuwan dan ahli hadis terkenal abad keempat hijriah. Untuk mempelajari ilmu-ilmu keislaman, Thabrani melakukan banyak perjalanan ke negeri-negeri muslim, dan selama 33 tahun lamanya, ia melakukan kajian atas sejumlah bidang ilmu keislaman.
Ada tiga kitab ilmu hadis terkenal yang ditulisnya, yang berjudul “Mu’jam Kabir”, “Mu’jam Wasath”, dan “Mu’jam Shagir”.


No comments: