Monday 10 September 2012

PERISTIWA BERSEJARAH DI BULAN SYAWAL




Perang Hunain Bermula
3 Syawal 8 hijriyyah, menurut sebahagian sejarawan muslim, bermulalah Perang Hunain. Perang ini terjadi lima belas hari setelah penaklukan Mekah dan berlangsung di kawasan antara Mekah dan Thaif. Dua kabilah Arab yang belum masuk Islam, iaitu Hawazin dan Tsaqif, bersatu untu melawan kaum muslimin dan mereka memasang perangkap untuk mengalahkan pasukan muslimin.
Pasukan muslimin yang baru saja memperolehi kemenangan dalam penaklukan Mekah, telah leka dalam perang ini dan terpaksa mundur. Namun, atas pertolongan Allah swt dan kepemimpinan Rasulullah, pasukan muslim kembali bangkit dan berjuang sampai akhirnya meraih kemenangan.
Peristiwa ini diabadikan di Al-Quran dalam Surah At-Taubah ayat 25, yang ertinya: “Sesungguhnya Allah telah menolong kamu di medan peperangan yang banyak, dan peperangan Hunain, iaitu di waktu kamu menjadi bongkak kerana banyaknya jumlah , maka jumlah yang banyak itu tidak memberi manfa'at kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu telah terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari ke belakang dengan bercerai-berai”.




Daruqutni Meninggal Dunia
4 Syawal 351 Hijriyyah, Daruqutni, ulama dan sasterawan terkenal abad ke 4 Hijriah, meninggal dunia. Daruqutni juga merupakan qari dan mufasir Quran terkenal di zamannya. Di antara karya-karya Daruqutni berjudul “Al-Mu’jamul Akbar” dan “Al-Manasik”.

Berlangsungnya Perang Uhud
7 Syawal tahun 3 Hijriah, terjadilah perang Uhud antara kaum muslimin dengan kaum musyrikin di gunung Uhud, sebuah kawasan di utara kota Madinah. Kaum musyrikin Qurays setelah kekalahan besar mereka di perang sebelumnya, iaitu perang Badar, berusaha membalas dendam dengan membawa 3000 pasukannya yang bersenjata lengkap.
Sebaliknya, kekuatan kaum muslimin saat itu hanya 700 orang. Awalnya, kaum muslimin meraih kemenangan. Namun, sebahagian pasukan muslimin tidak mematuhi perintah Rasul untuk tetap bertahan dan bersedia di atas gunung. Mereka malah turun gunung untuk mengambil barang-barang rampasan perang yang ditinggalkan kaum musyrikin.
Di saat itulah kaum musyrikin kembali menyerang kaum muslimin dan meraih kemenangan. Akibatnya, sekitar 70 orang dari pasukan muslim gugur syahid, di antaranya Hamzah, pakcik Rasulullah. Rasulullah sendiri mengalami luka parah dalam perang tersebut.

Ibnu Sirin Meninggal Dunia
9 Syawal 110 Hijriah, Ibnu Sirin seorang ahli fiqih dan hadis terkenal abad ke 2 hijriah, meninggal dunia. Dia dilahirkan di kota Bashrah, Irak selatan dan sejak remaja telah mempelajari ilmu, kezuhudan, dan ketabahan. Ibnu Sirin sangat mengutamakan hadis-hadis Rasulullah SAW.
Dengan teliti dan hati-hati, dia menghafal banyak hadis-hadis tersebut. Ketelitiannya itu membuatnya jadi bahan rujukan para penulis terkemuka. Ibnu Sirin selama masa hidupnya mengenal 30 sahabat Rasulullah SAW dan dia banyak meninggalkan pelbagai karya penulisan.




Rasulullah Pergi Ke Thaif
11 Syawal 3 tahun sebelum hijrah, Rasulullah SAW melakukan perjalanan ke Thaif dekat Mekah dengan tujuan untuk mengajak Kabilah Tsaqif masuk Islam. Perjalanan ini dilakukan Rasulullah tak lama setelah wafatnya Abu Thalib, pelindung utama Rasulullah. Meninggalnya Abu Thalib yang disegani oleh kaum musyrik Qurays, membuat mereka semakin berani mengganggu Rasulullah.
Oleh kerana itu, jika warga kota Thaif mahu menerima Islam, kota ini akan dijadikan tempat berlindung bagi warga muslimin dari kekejaman kaum musyrikin Mekah. Namun, pemimpin kabilah Tsaqif bukan hanya menolak beriman kepada Allah Yang Esa dan Rasulullah, bahkan menyerang Rasululah sehingga baginda terluka. Akhirnya Rasulullah dan kaum muslimin Mekah berhijrah ke Madinah dan mendirikan pemerintahan Islam di sana.


Abu Daud Sajestani Meninggal Dunia
15 Syawal tahun 272 Hijriah, Abu Daud Sajestani salah satu ulama terkemuka muslim, meninggal dunia. Dia dilahirkan pada tahun 202 Hijriah dan untuk menuntut ilmu, ia pergi ke Khurasan, timur laut Iran. Kemudian, ia pergi ke berbagai kota-kota Islam untuk mengumpulkan hadis-hadis Rasulullah. Hasil dari usaha keras Abu Daud adalah buku kumpulan hadis yang terkenal dengan nama “Sunan Abu Daud”. Karyanya yang lain berjudul “Al-Marasil”.

Perang Khandaq Meletus
17 Syawal tahun ke-5 Hijrah, Perang Khandaq atau Perang Ahzab meletus di sekitar kota Madinah. Perang ini meletus akibat hasutan kaum Yahudi Madinah yang takut melihat kemajuan Islam. Kaum musyrikin Mekah kemudian bergerak menuju Madinah untuk menyerang kaum muslimin dengan dipimpin oleh Abu Sufyan.
Ketika Rasulullah mendengar berita datangnya serangan dari kaum musyrikin itu, beliau berunding dengan para pasukannya. Salman Al-Farisi, salah seorang sahabat setia Rasul, mengusulkan agar digali parit di sekitar kota Madinah. Ketika pasukan musyrikin melihat parit itu, mereka amat terkejut dan perang tertunda selama beberapa hari. Kemudian, beberapa tokoh perang musyrikin, di antaranya Amr bin Abdiwad, berhasil melintasi parit tersebut dan bertarung dengan Saidina Ali. Melihat para pahlawannya berjaya dikalahkan, kaum musyrikin ketakutan dan kembali ke Mekah.

Andalusia Ditakluk Oleh Thariq bin Ziyad
21 Syawal tahun 92 Hijriah, Andalusia, yang terletak di Spanyol, ditakluk oleh pasukan Islam di bawah pimpinan Thariq bin Ziyad. Thariq dengan 12,000 pasukan dengan menggunakan beberapa kapal, melintasi selat antara Maghribi dan Spanyol yang kemudian diberi nama sesuai dengan namanya, iaitu Selat Jabal Thariq. Untuk membangkitkan semangat pasukannya, Thariq membakar kapal-kapal mereka.
Pasukan muslimin kemudian bertempur dengan gigih sehingga berhasil menewaskan pasukan Spanyol. Mereka kemudian mendirikan pemerintahan dan peradaban Islam selama lapan abad di Andalusia. Pada akhir abad ke-9, tentara salib Eropah bangkit menyerang Andalusia dan menghancurkan peradaban Islam di sana.

No comments: