Saturday 29 September 2012

PERISTIWA BERSEJARAH DALAM BULAN ZULHIJJAH


Salehuddin al-Ayubi Berjaya Merempuh Kubu Musuh
Pada 11 Dzulhijjah 571 Hijriah, Salehuddin al-Ayubi berjaya merempuh kubu kukuh yang menjadi tempat saliran air. Ia termasuk dalam strategi utama mewujudkan kesatuan Islam. Kubu ini berjaya ditawan selepas berlaku pengepungan selama 38 hari. Salehuddin al-Ayubi mengukuhkan binaan kubu selepas menerima penyerahannya yang kini dikenali Qal’ah Sultan Salehuddin. Fungsinya menyamai yang diguna pakai bagi menyatukan tentera-tentera bersekutu yang terdiri dari tentera Halab dan tentera Salib Antakiyah.

Perjanjian Aqabah Kedua Ditandatangani
13 Dzulhijjah setahun sebelum Hijrah, Rasulullah SAW membuat perjanjian Aqabah Dua dengan penduduk kota Yatsrib yang kemudian berubah nama menjadi Madinatun-Nabi atau Kota Nabi. Perjanjian ini dibuat dalam rangka mendamaikan perselisihan antara dua kabilah di Yatsrib, iaitu Aus dan Khazraj. Kedua kabilah itu telah menempuh peperangan yang panjang dan kerananya, mereka mencari seseorang yang dapat dipercaya untuk mewujudkan perdamaian dan ketenangan di antara mereka. Sementara itu, beberapa penduduk Yastrib telah masuk Islam dan mereka memberitahukan kaumnya tentang keunggulan dan kemuliaan akhlak Rasulullah. Oleh kerana itu, penduduk Yatsrib mengirimkan delegasi untuk menemui Rasulullah dan meminta baginda agar datang ke Yatsrib demi mewujudkan perdamaian di sana. Atas bimbingan dan petunjuk Rasulullah, warga Yatsrib pun akhirnya bersedia menandatangani Perjanjian Aqabah, yang selain berisi perjanjian damai di antara kedua kabilah, dan juga perjanjian untuk membela Rasulullah.

Saidina Uthman Meninggal Dunia
Pada 18 Dzulhijjah tahun 35 Hijriah, Khalifah Amirul Mukminin Uthman bin Affan r.a telah terbunuh di tangan orang-orang yang terpedaya dengan fitnah. Sumbangan utama Saidina Uthman ialah menghimpunkan al-Quran di dalam satu mushaf. Tempoh pemerintahannya selama 13 tahun. Beliau mendapat gelaran “Zu an-Nur’ain” kerana mengahwini dua puteri Rasulullah, Ruqayyah dan Ummu Kalthum.

Rasulullah Bermubahalah Dengan Bani Najran
Pada 24 Dzulhijjah tahun 10 Hijriah, Rasulullah SAW bersama puteri baginda, Fathimah Az-Zahra, menantu baginda, Ali bin Abi Thalib, dan kedua cucu baginda, Hasan dan Husain, berangkat keluar dari kota Madinah untuk menemui para pembesar kabilah Kristian, Bani Najran. Sebelumnya, para pembesar Bani Najran itu datang menemui Rasulullah untuk bertanya ajaran agama Islam. Namun, apapun jawapan yang diberikan Rasulullah, pembesar kabilah Kristian itu tetap tidak mahu menerimanya. Lalu, Allah menurunkan firman-Nya, surat Ali-Imran ayat 60-61, yang maksudnya, “Itulah yang benar, yang datang dari Tuhanmu, kerana itu janganlah kamu termasuk orang-orang yang ragu-ragu. Siapa yang membantahmu tentang kisah 'Isa sesudah datang ilmu , maka katakanlah : "Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu; kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta.”
Oleh kerana itulah, pada hari yang telah dijanjikan, Rasullah dengan membawa keluarga baginda, datang ke sebuah tempat di luar kota Madinah. Para pembesar Bani Najran, apabila melihat kehadiran Rasullah yang hanya ditemani keempat tokoh mulia itu, iaitu Fathimah, Ali bin Abi Thalib, Hasan, dan Husain, merasa takut dan pemimpin mereka berkata, “Aku melihat wajah-wajah yang jika mereka bedoa agar gunung terbesar diruntuhkan, maka doa itu akan segera dikabulkan Tuhan. Kita tidak seharusnya bermubahalah dengan orang-orang yang agung ini, kerana mungkin saja kita semua akan mati.” Oleh kerana itu, para pembesar Bani Najran akhirnya mengajak Rasulullah berdamai.

Saidina Ali Diangkat Sebagai Khalifah
Pada 25 Dzulhijjah tahun 35 Hijriah, Saidina Ali bin Abi Thalib memulakan tugasnya sebagai khalifah kaum muslimin. Pengangkatan Saidina Ali sebagai khalifah bermula ketika di kalangan kaum muslimin terjadi kerusuhan akibat terkorbannya khalifah ketiga Utsman bin Affan yang terbunuh pada pada 18 Dzulhijjah tahun 35 Hijriah. Kaum muslimin kemudian mendesak Saidina Ali agar bersedia menjadi khalifah atau pemimpin mereka. Saidina Ali selama empat tahun sembilan bulan masa kekhalifahannya, sentiasa menegakkan keadilan dengan sangat tegas, termasuk terhadap keluarga beliau sendiri. Hal ini membuat sebahagian tokoh-tokoh masyarakat yang haus harta dan kekuasaan merasa tidak puas dengan kepemimpinan Saidina Ali. Akibatnya, dalam masa pendek kekhalifahan beliau, terjadi tiga kali peperangan di antara sesama kaum muslimin, iaitu Perang Jamal, Perang Shiffin, dan Perang Nahrawan. Akhirnya, pada bulan Ramadhan tahun 40 Hijriah, Saidina Ali gugur syahid di masjid Kufah akibat dibunuh oleh seorang penentang beliau.

Saidina Umar Meninggal Dunia
26 Dzulhijjah tahun 23 Hijriah, Khalifah Amirul Mukminin Umar bin al-Khattab telah terbunuh setelah ditikam oleh Abu Lukluk seorang Majusi yang dikatakan berdendam ketika beliau sedang memimpin solat. Saidina Umar telah dilantik menjadi khalifah selepas kewafatan Abu Bakar as-Siddiq. Beliau memerintah selama sepuluh tahun di mana jajaran Negara Islam telah bertambah luas. Pada masa pemerintahannya dipenuhi dengan keadilan dan kemuliaan kepada umat Islam. Pada zamannya juga Mesir dan al-Quds Berjaya dibuka.

Ibnu Khayat Meninggal
29 Dzulhijjah 320 Hijriah, Abu Bakar Muhammad bin Ahmad Khayat, seorang ahli hadis dan ulama besar ilmu nahu, meninggal dunia. Beliau dilahirkan di kota Samarkand di timur laut Iran, yang kini menjadi wilayah dari Uzbekistan. Setelah menamatkan pendidikan asas di negeri kelahirannya, Ibnu Khayat pergi ke Irak untuk melanjutkan pendidikan. Ibnu Khayat menimba ilmu di berbagai kota Irak yang kala itu merupakan pusat keilmuan dunia Islam.
Di antara karya-karya peninggalan Ibnu Khayat berjudul “Ma’aniy Al-Quran”, “Al-Mujaz fin-Nahwi”, dan “An-Nahwul Kabir”.

No comments: